Välj butik
Select store
Övriga länder
Other countries
Leverera till
Ship to
Språk
Language
Loading spinner

Kundvagn

0 SEK

Köpvillkor

FRAKT & AVGIFTER (Inkl. moms)

Privatpersoner
Kortbetalning - 0kr
Fakturabetalning - Expeditionsavgift 49 kr

Företag (AB, HB)
Kort eller faktura - 0 kr

Leveranser
Fri hemtransport inom Sverige

Utrikes leveranser
Kontakta Bjelin kundservice@bjoorn.com

BETALNINGSVILLKOR

Vi accepterar Mastercard, Visa, American Express, faktura eller delbetalning som betalningssätt. När man betalar med kort dras pengarna från ditt konto direkt efter det att beställningen är lagd.

Vid fakturabetalning skickar vi fakturan separat i samband med leverans. Fakturabeloppet ska vara Bjelin tillhanda inom 14 dagar. Företagskunder har 20 dagar netto. När man anger betalningssätt faktura gör Bjelin alltid en kreditupplysning på kunden. Vi förbehåller oss rätten att neka köp mot faktura baserat på den information vi får vid kreditupplysningen. Dock finns alltid möjligheten att handla mot förskottsbetalning dvs en så kallad proformafaktura.

Vid större beställningar över 20,000 kr förbehåller vi oss rätten att kräva en del som förskottsbetalning.

För företag som är AB vilka önskar handla på faktura förbehåller vi oss också rätten att vid första köpet kräva betalning i förskott.

PRISER

Priser inkl. moms. Exkl. frakt och avgifter

LEVERANSTID

Varor i vårt eller tillverkarens lager kommer hem till dig vanligtvis inom 1-7 arbetsdagar. Kan vi inte leverera inom avtalad tid skall du utan dröjsmål informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leverenstidpunkt. Du som kund har då rätt att häva köpet utan kostnad.

LEVERANSSÄTT

Fri hemtransport inom Sverige.

UTLÄMNING

Trottoar/tomt, chaufförerna bär inte in varorna. Läs mer om uppbärning under våra tilläggstjänster.

BETALNINGSTID

Privatpersoner 14 dagar, företag 20 dagar netto.

ÖPPET KÖP

30 dagar öppet köp för privatpersoner.

GARANTI

1 års garanti, 3 års reklamationstid.

SÄKER KORTBETALNING

Säkert köp då all information krypteras med SSL. Detta görs i samarbete med DIBS Payment Services AB. Vid kortbetalning når aldrig ditt kortnummer Bjoorn. Informationen (kortnr, cvc-kod, giltighetstid) stannar kvar i DIBS säkra server. DIBS är Nordens ledande oberoende leverantör av betalningslösningar för handel på Internet. Bjelin följer personuppgiftslagen.

UTRIKESLEVERANS

Frakt och exportkostnader tillkommer. Kontakta Bjoorn.

KONTAKT

Dygnet runt via mail, kundservice@bjoorn.com
Tel. 020-51 50 10 (öppet 9-16)

Bjelin Sweden AB,
Grev Turegatan 11 B
114 43 Stockholm
Sweden

Org.nr. 556734-3073
Momsregistreringsnummer: SE556734307301
Företaget har F-skattesedel


Leveransvillkor

Hemtransport

Vi levererar endast kostnadsfritt till orter inom Sverige samt mot tillägg till Norge och Danmark. Vi anlitar speditör eller bud för hemtransporten. Du kommer att bli uppringd av speditör eller bud för närmare information om dag och tidsperiod för leverans. Vi bifogar alltid ditt telefonnummer till chaffören varför det är viktigt att rätt nummer anges till den som skall ta emot godset. Våra hemleveranser sker under dagtid om inget annat anges.

Om du har beställt varor som får olika leveranstider levereras de den senaste av angivna leveranstider.

Vi startar orderhanteringen så snart vi fått din beställning, men vi har möjlighet att göra justeringar innan ordern gått iväg om du ringer eller mejlar oss på en gång.

Alla leveranser görs till trottoar, port, tomt eller gårdsinfart beroende på hur ditt boende ser ut. Chaufförerna bär inte in varorna i huset. Var beredd att hjälpa till att lasta av varorna från lastbilen. Varje paket kan väga från ca 10 kg till ca 30 kilo. Du behöver planera framkörningsmöjligheter till din gata eller infart när du väljer leverans-dag eftersom din beställning normalt körs ut med lastbil. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg.

Vi startar orderhanteringen så snart vi fått din beställning, men vi har möjlighet att göra justeringar innan ordern gått iväg om du ringer eller mejlar oss på en gång. Om du har beställt varor som får olika leveranstider levereras de den senaste av angivna leveranstider.

Vid leverans till öar som saknar broförbindelse kan extra kostnader tillkomma. Dessa avtalas särskilt med dig som kund vad avser pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi fraktfritt till närmaste kajplats med adress på fastlandet. Där får du som kund ta emot leveransen och sedan själv ombesörja vidare transport till ön i fråga. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.

Leveranser till Gotland sker med ordinarie biltransport utan extra kostnad.

Observera att mindre försändelser som exempelvis golvtillbehör vanligtvis skickas med brev på posten alternativt som paket till närmaste DHL Servicepoint. I dessa fall levereras inte alltid försändelsen ända till dörren utan du som kund kan behöva hämta ut det på Posten eller hos närmaste DHL Service Point. Du får besked via brev eller sms när ditt paket är klart att hämtas.

Leveransförseningar

Tänk på att alltid vara ute i god tid när du beställer varor. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Du bör ha med leveransförseningar samt även felleverans och transportskada i din planering.

Om leveranstiden beräknas bli längre än aviserat meddelar vi dig via e-post. Exempel på leveransförseningar kan vara när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid längre leveransförseningar. Bjoorn.se förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Leveranskontroll

När du får hem din beställning måste du kontrollera eventuella skador och/eller saknade varor och notera det på fraktsedeln/mottagningsbeviset. Ha en kopia av din beställning till hands så att du är säker på att du har fått allt du beställt. Om du inte kontrollerar materialet själv måste du se till att den person som skriver på fraktsedeln kontrollerar om något är skadat eller saknas. Skriv inte på fraktsedeln innan du säkerställt att emballaget är intakt. För att underlätta eventuella reklamationsärenden bör det framgå på fraktsedeln att godset är skadat. Chauffören skall då även signera fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material. Spara också emballaget för eventuell besiktning. Det skadade eller felaktiga godset får heller inte användas. Görs detta anser vi att du som kund har godkänt leveransen trots transportskadan och inget nytt gods skickas.

Om ni vid mottagandet ej ser någon skada på emballaget bör ni öppna emballaget inom sju (7) dagar efter mottagandet för att säkerställa att det ej finns några dolda skador. Anmälan om dolda skador ska göras senast sju (7) dagar efter att godset mottagits. Fel eller skada som upptäcks senare efter mottagandet skall snarast - dock inom skälig tid - anmälas till Bjoorn. För att anmäla reklamationen kontaktas vår kundtjänst så att vi kan skicka ersättningsvaror.

Se även

  • reklamationer
  • ångerrätt
  • Har du några frågor eller funderingar så kontakta oss så försöker vi lösa det på en gång.

    Kvalitetskontroll

    När du som kund tar emot din beställning och innan golvet installeras är det mycket viktigt att du kontrollerar att produkten är felfri genom att titta på följande:

    1. Stämmer varorna överens med din beställning i fråga om modell, mått, mönster, färg och kvantitet ? Om ej kontakta genast kundservice@bjoorn.com så vi kan rätta till felet.

    2. Finns det några fabrikationsfel, som i slitytans finish, fläckar, onormal färgvariation etc? Om du upptäcker någon av dessa felaktigheter när du öppnat en eller två förpackningar ska du inte installera golvet utan ta kontakt med oss direkt. För att ett golv ska kunna reklameras är det mycket viktigt att ni inte kastar felaktiga varor innan detta är sanktionerat av Bjoorn. 

    OBS!!! Viktigt att notera är att det är kunden som har ansvaret att kontrollera att rätt vara är levererad. Enligt Konsumentköplagen skall felaktig vara reklameras snarast, dock inom 2 månader. Detta avser dock oöppnade förpackningar. Eftersom kunden enligt lagen också är skyldig att minimera skadan av en felaktig vara kan man självfallet inte lägga in ett golv och sedan reklamera detsamma. Vid en retur av en felaktig vara skall denna vara i väsentligen oförändrat skick.


    Varuretur

    Reklamationer


    Garanti

    Vi ger 1 års garanti mot fabrikationsfel. Felaktig vara måste reklameras inom 3 år, räknat från det datum du tog emot varan. Om du får en felaktig eller felexpedierad vara kommer Bjelin i händelse av retur att stå för transportkostnaderna. Synliga eller på annat sätt uppenbara fel som kan eller borde ha konstaterats före installation kan inte i efterhand reklameras.

    För reklamationsärenden ring oss: 020-51 50 10 eller maila retur@bjoorn.com.

    Felaktig vara

    Det är viktigt att du kontaktar oss efter mottagen vara, retur@bjoorn.com. Vi skickar dig då returfrakthandlingar så att du kan returnera den felaktiga varan. Vid eventuell tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden).

    Transportskada

    En vara som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi självklart ut eller betalar tillbaka pengarna om du så önskar.

    Transportansvar

    Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Bjelin till kunden så är Bjelin betalningsansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då kunden återsänder den till Bjelin så är kunden betalningsansvarig. Det är därför mycket viktigt att du som kund skickar tillbaka godset väl emballerat. Enklast görs detta bland annat genom att spara och använda den pall som godset ursprungligen levererades på. Är ni osäkra hur ni ska packa godset kontakta gärna Bjelin så assisterar vi gärna med tips och goda råd.

    Ångerrätt/Öppet köp

    Du har rätt att returnera leveranser inom 30 dagar. Vill du returnera varan ska du meddela Bjelin skriftligen via post (se adress på bjoorn.com) eller kundservice@bjoorn.com. Returfrakt betalas av kunden.

    Meddelande om retur skall innehålla följande information:

  • ordernummer
  • fakturanummer samt
  • produktnamn på de produkter som returneras samt orsak till retur
  • Informationen behövs av administrativa skäl.

    Innan du returnerar varan ska du invänta information om returnummer och returadress från kundtjänst.

    Den returnerade produkten skall vara i oanvänt och oskadat skick. Detta gäller dock inte om produkten förstörts eller förändrats på grund av någon omständighet, som inte kan hänföras till kunden.

    Om en kund utan att meddela Bjelin vägrar ta emot en leverans, debiterar Bjelin kompensation för frakt och omkostnader till självkostnadspris.

    Om en kund utan att meddela Bjelin vägrar ta emot en leverans, debiterar vi kompensation för frakt och omkostnader till självkostnadspris.

    Reklamationer efter läggning

    En reklamation kan ta tid varför man ska ta det lugnt och inte göra något förhastat. Självfallet kan det vara frustrerande om man har ont om tid, hantverkare som väntar etc. Dock kan snabba beslut bli fel och leda till att man själv får stå för hela kostnaden.

    Syftet med de olika stegen är att klargöra vad som är fel. Fel på ett lagt golv kan både bero på produkten eller att man gjort något fel under eller efter inläggningen. Därför gäller följande steg för att ta till vara allas intressen:

    1. Fel upptäcks på golv som ligger. Lägger ni fortfarande mer golv av samma sort sluta direkt. Om felet bara rör en planka eller panel byt den mot en felfri och fortsätt lägga.

    2. Är felet större, kontakta omedelbart Bjelin per telefon eller mail. Bifoga bilder och en beskrivning av felet samt när och hur det upptäcktes och hur länge golvet legat på plats. Sluta lägga golvet.

    3. Bjelin behandlar den inkomna reklamationen. Ofta kan Bjelins kundtjänst lösa den direkt men annars skickar vi ärendet vidare till våra experter eller till leverantören.

    4. Experterna / leverantören kommer med ett utlåtande eller begär mer information.

    5. Eventuellt görs en besiktning på plats. Viktigt att golvet fortfarande ligger kvar. Har det rivits upp kan man inte på ett rättvist sätt bedöma skadan. Detta kan också innebära att reklamationen underkänns. Nytt utlåtande görs.

    6. Skulle kund och Bjelin alternativt leverantören ej vara överens om vår egen eller leverantörens besiktning anlitas en opartisk besiktningsman som besiktigar golvet. Skulle besiktningsmannens rapport komma fram till att det är fel på golvet bekostas besiktningen av Bjoorn. Är det istället fel på hanteringen före eller efter golvet lagts eller detta gjorts på ett felaktigt sätt debiteras kunden besiktningskostnaden. Denna ligger som regel på 3,000-5,000 kronor inklusive moms lite beroende på var i landet man bor. Viktigt att kunden känner till detta innan besiktning utförs.

    7. Om besiktningsrapporten slår fast att det är fel på golvet skickar Bjelin nytt golv. Är det fel på hantering efter leverans eller inläggningen skickar vi inget nytt golv.

    8. Är parterna fortfarande inte överens efter att en oberoende besiktningsman gjort sitt arbete kan ärendet överklagas till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Detta är reklamationens högsta instans. Bjelin följer alltid Allmänna Reklamationsnämnden utslag.


    Övrigt

    Momsinformation

    25 % moms är inkluderat i angivna priser.

    Finansiering

    Dela upp betalningen i 36 månader.

    Integritetspolicy

    Bjelin Sweden AB, upprätthåller respekt och skydd för kundernas personliga integritet genom att behandla den information som våra kunder anförtror oss på ett varsamt och ansvarsfullt sätt. I alla sammanhang där personuppgifter eller annan viktig information kan komma att behandlas av Bjoorn, eller av någon annan för Bjelins räkning, vidtas därför alla rimliga och lämpliga åtgärder för att skydda kunduppgifter från obehörig åtkomst, vidarespridning, ändring och förstörelse.

    Bedrägerier eller falska beställningar

    Vi samarbetar med polisen och polisanmäler samtliga falska beställningar eller bedrägeriförsök. Bjelin lämnar all tillgänglig information som kan underlätta i polisens utredningsarbete.

    Vid eventuell tvist

    Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

    Försäljning till minderåriga

    Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

    Force Majeure

    Bjoorn.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.

    Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.