Frakt & avgifter (Inkl. moms)
Privatpersoner
Kortbetalning - 0kr
Fakturabetalning - Expeditionsavgift 49 kr
Företag (AB, HB)
Kort eller faktura - 0 kr
Leveranser
Leveranskostnaden visas och beräknas i webbshoppens kassa.
Utrikesleveranser
Kontakta Bjelin
Betalningsvillkor
Betalningsalternativ via kortbetalning, Resurs Bank, alternativt förskottsbetalning.
Kortbetalning hanteras av Stripe. När man betalar med kort dras pengarna från ditt konto direkt när beställningen läggs. Kortbetalningar skyddas av 3D-secure vilket kräver att betalningar måste konfirmeras via din bank med exempelvis BankID.
Vid betalning via Resurs Bank överlåtes fordran till Resurs Bank. Resurs betalningsvillkor
Vid betalningsalternativ förskottsfaktura skickas en förskottsfaktura till angiven mailadress. När betalningen är registrerad hos Bjelin skickas ordern till angiven leveransadress. En förskottsfaktura ska vara betald inom 14 dagar från när ordern lades. Vid utebliven betalning makuleras ordern.
Priser
Priser inkl. moms & frakt.
Leveranstid
Varor i vårt lager kommer hem till dig vanligtvis inom 2-7 arbetsdagar. Kan vi inte leverera inom avtalad tid skall du utan dröjsmål informeras om förseningen och upplysas om en ny leverenstidpunkt. Du som kund har då rätt att häva köpet utan kostnad.
Leveranssätt
Bjelin tar ut en fraktkostnad på varje leverans. Leveranskostnaden visas och beräknas i webbshoppens kassa. Frakt & avgifter tillkommer för leveranser utanför Sverige. Kontakta Bjelin för mer information.
Utlämning
Trottoar/tomt, chaufförerna bär inte in varorna.
Betalningstid
Privatpersoner 14 dagar, företag 30 dagar netto.
Garanti
20 års garanti för alla parkettgolv, fiskbensparkett och Keramisk träkomposit. 30 års garanti för Härdade trägolv. 3 års reklamationstid.
Säker kortbetalning
Säkert köp då all information krypteras med SSL. Detta görs i samarbete med Stripe. Vid kortbetalning når aldrig ditt kortnummer Bjelin. Informationen (kortnr, cvc-kod, giltighetstid) stannar kvar i Stripe's säkra server. Stripe är en oberoende leverantör av betalningslösningar för säker handel på Internet. Bjelin följer personuppgiftslagen.
Utrikesleverans
Frakt och exportkostnader tillkommer. Kontakta Bjelin för mer information.
Kontaktuppgifter och besöksadresser
Org.nr. 556734-3073
Momsregistreringsnummer: SE556734307301
Företaget har F-skattesedel
Hemtransport
Vi anlitar speditör eller bud för hemtransporten. Du kommer att bli uppringd av speditör eller bud för närmare information om dag och tidsperiod för leverans. Vi bifogar alltid ditt telefonnummer till chauffören, varför det är viktigt att rätt nummer till den som skall ta emot godset, anges i beställningen. Våra hemleveranser sker under dagtid på vardagar.
Om du har beställt varor som får olika leveranstider levereras dessa den senaste av de angivna leveranstiderna.
Vi startar orderhanteringen så snart vi fått din beställning, men vi har ibland möjlighet att göra justeringar innan ordern har skickats, om du ringer oss så snart som möjligt.
Alla leveranser görs till trottoar, port, tomtgräns eller gårdsinfart beroende på hur ditt boende ser ut. Chaufförerna bär inte in varorna i huset eller på tomten. Var beredd att hjälpa till att lasta av varorna från lastbilen. Varje paket kan väga från ca 10 kg till ca 30 kilo. Du behöver planera framkörningsmöjligheter till din gata eller infart när du väljer leveransdag eftersom din beställning normalt körs ut med lastbil. För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Tilläggskostnader kan förekomma vid leverans till ej körbar väg.
Vid leverans till öar som saknar broförbindelse kan extra kostnader och utökad leveranstid tillkomma. Dessa avtalas särskilt med dig som kund vad avser pris, leveranstid och leveranssätt. Vid önskemål om leverans till skärgårdsö levererar vi fraktfritt till närmaste kajplats med adress på fastlandet. Där får du som kund ta emot leveransen och sedan själv ombesörja vidare transport till ön i fråga. Var god och uppge om ni önskar direktleverans till ö redan vid er beställning då vissa varor behöver emballeras på ett visst sätt.
Leveranser till Gotland sker med ordinarie biltransport utan extra kostnad, leveranstiden kan bli något fördröjd.
Observera att mindre försändelser som exempelvis golvtillbehör vanligtvis skickas som paket till närmsta paketombud. I dessa fall levereras inte alltid försändelsen ända till dörren utan du som kund kan behöva hämta ut det hos närmsta paketombud. Du får besked via brev eller sms när ditt paket är klart att hämtas.
Ej mottagen leverans
Det är viktigt att du som mottagare finns tillgänglig för avisering och mottagande av leveransen. Vid ej mottagen leverans, eller nekad leverans, debiteras eventuella extrakostnader i form av ex. bomkörningsavgift och lagerhyra, på köparen.
Leveransförseningar
Tänk på att alltid vara ute i god tid när du beställer varor. Boka inte hantverkare förrän du har kontrollerat att rätt artiklar har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. Du bör ha med leveransförseningar samt även felleverans och transportskada i din planering.
Om leveranstiden beräknas bli längre än aviserat meddelar vi dig via e-post. Exempel på leveransförseningar kan vara när en leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid längre leveransförseningar. Bjelin förbehåller sig rätten till friskrivning från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.
Leveranskontroll
När du får hem din beställning måste du kontrollera eventuella skador och/eller saknade varor och notera det på fraktsedeln/mottagningsbeviset, vilket skall signeras av chauffören. Ha en kopia av din beställning till hands så att du är säker på att du har fått allt du har beställt. Om du inte kontrollerar materialet själv måste du se till att den person som skriver på fraktsedeln kontrollerar om något är skadat eller saknas. Skriv inte på fraktsedeln innan du säkerställt att emballaget och godset är intakt. För att underlätta eventuella reklamationsärenden bör det framgå på fraktsedeln att godset är skadat. Chauffören skall då även signera fraktsedeln. Om det inte noteras på fraktsedeln/mottagningsbeviset kan speditören inte hållas ansvarig för eventuella skador eller saknat material. Spara också emballaget för eventuell besiktning. Det skadade eller felaktiga godset får heller inte användas till installation. Görs detta har du som kund godkänt materialet i leveransen trots transportskadan och inget nytt gods skickas.
Om ni vid mottagandet ej ser någon skada på emballaget bör ni öppna emballaget inom sju (7) dagar efter mottagandet för att säkerställa att det ej finns några dolda skador. Anmälan om dolda skador ska göras senast sju (7) dagar efter att godset mottagits. Fel eller skada som upptäcks senare efter mottagandet skall snarast - dock inom skälig tid - anmälas till Bjelin. För att anmäla reklamationen kontaktas vår kundtjänst så att vi kan skicka ersättningsvaror.
Se även
Har du några frågor eller funderingar så kontakta oss så försöker vi lösa det på en gång.
Kvalitetskontroll
När du som kund tar emot din beställning och innan golvet installeras är det mycket viktigt att du kontrollerar att produkten är felfri genom att titta på följande:
OBS! Viktigt att notera är att det är kunden som har ansvaret att kontrollera att rätt vara är levererad. Enligt Konsumentköplagen skall felaktig vara reklameras snarast, dock inom 2 månader. Detta avser dock oöppnade förpackningar. Eftersom kunden enligt lagen också är skyldig att minimera skadan av en felaktig vara kan man inte installera ett golv och sedan reklamera detsamma. Vid en retur av en felaktig vara skall denna vara i väsentligen oförändrat skick.
Garanti mot fabrikationsfel
Vi ger 1 års garanti mot fabrikationsfel, alltså ett fel som uppstått i tillverkningsprocessen av produkten. Fabrikationsfelet måste reklameras inom skälig tid eller inom 3 år, räknat från det datum du tog emot varan. Om du får en felaktig eller felexpedierad vara kommer Bjelin i händelse av retur att stå för transportkostnaderna. Synliga eller på annat sätt uppenbara fel som kan eller borde ha konstaterats före installation kan inte i efterhand reklameras.
För reklamationsärenden, vänligen se Reklamera en Bjelin-produkt
Felaktig vara
Det är viktigt att du kontaktar oss efter mottagen vara. Vi skickar dig då returfrakthandlingar så att du kan returnera den felaktiga varan.
Formuläret för att returnera en felaktig vara hittar du här.
Vid eventuell tvist hänvisar vi till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) .
Transportskada
En vara som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi självklart ut eller betalar tillbaka pengarna om du så önskar. Ett krav är att speditören har noterat skadan på sin fraktsedel.
Transportansvar
Om varan skadas eller kommer bort under transporten från Bjelin till kunden så är Bjelin betalningsansvarig. Om varan skadas eller kommer bort då kunden återsänder den till Bjelin så är kunden betalningsansvarig. Det är därför mycket viktigt att du som kund skickar tillbaka godset väl emballerat. Enklast görs detta bland annat genom att spara och använda den pall som godset ursprungligen levererades på. Är ni osäkra hur ni ska packa godset kontakta gärna Bjelin så assisterar vi gärna med tips och goda råd.
Ångerrätt
Du har rätt att returnera leveranser inom 30 dagar. Vill du returnera varan vill vi att du fyller i blanketten nedan och skickar den till Bjelin skriftligen via post eller e-post. Returfrakt betalas av kunden.
Returer
Meddelande om retur skall innehålla följande information:
Informationen behövs av administrativa skäl.
Innan du returnerar varan ska du invänta information om returnummer från kundtjänst.
Returadress:
Bjelin Sweden AB
Kanongatan 86
254 67 Helsingborg
Sweden
Den returnerade produkten skall vara i oanvänt (oöppnad) och oskadat skick och ingå i ordinarie sortiment. Detta gäller ej om produkten förstörts eller förändrats till följd av omständighet som ej kan hänföras till kunden.
Återbetalning för en godkänd retur görs inom 2-3 arbetsdagar om köpet är betalt med kort. Om köpet är betalt mot faktura utfärdas en kreditnota vid mottagen och godkänd retur. Kreditnotan utbetalas enligt överenskommelse med Bjelins kundtjänst.
Om en kund, utan att meddela Bjelin, nekar leverans, debiteras kunden eventuella omkostnader.
Reklamationer efter läggning
En reklamation kan ta tid varför man ska ta det lugnt och inte göra något förhastat. Självfallet kan det vara frustrerande om man har ont om tid, hantverkare som väntar etc. Dock kan snabba beslut bli fel och leda till att man själv får stå för hela kostnaden.
Syftet med de olika stegen är att klargöra vad som är fel. Fel på ett lagt golv kan både bero på produkten eller att man gjort något fel under eller efter inläggningen. Därför gäller följande steg för att ta till vara allas intressen:
Tvist
Eventuell tvist ska lösas antingen via Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
ARN: www.arn.se
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: ec.europa.eu/odr
Momsinformation
25 % moms är inkluderat i angivna priser.
Integritetspolicy
Bjelin Sweden AB, upprätthåller respekt och skydd för kundernas personliga integritet genom att behandla den information som våra kunder anförtror oss på ett varsamt och ansvarsfullt sätt. I alla sammanhang där personuppgifter eller annan viktig information kan komma att behandlas av Bjelin, eller av någon annan för Bjelins räkning, vidtas därför alla rimliga och lämpliga åtgärder för att skydda kunduppgifter från obehörig åtkomst, vidarespridning, ändring och förstörelse.
Bedrägerier eller falska beställningar
Vi samarbetar med polisen och polisanmäler samtliga falska beställningar eller bedrägeriförsök. Bjelin lämnar all tillgänglig information som kan underlätta i polisens utredningsarbete.
Vid eventuell tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARNs) rekommendationer.
Försäljning till minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
Force Majeure
Bjelin.se anser sig vara befriade från underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet som beskrivs nedan. Detta gäller även om omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.