Momentum, ett ledande företag inom textilier och väggbeklädnad, har en stark närvaro på
den kommersiella marknaden med ett elegant showroom i Chicago. På tredje våningen i
ikoniska Merchandise Mart – en historisk byggnad på hela 360 000 kvm – har Momentum
installerat 560 kvm av Woodura Planks 3.0 i nyansen Earth Grey.
Ett historiskt landmärke
Merchandise Mart, ofta kallat THE MART, är ett av Chicagos mest kända landmärken. Byggnaden sträcker sig över två hela kvarter och är världens största kommersiella fastighet – en gång i tiden hade den till och med sitt eget postnummer. Den uppfördes 1930 på uppdrag av entreprenören Marshall Field, köptes senare upp av Joe Kennedy efter depressionen och förblev i familjen Kennedys ägo fram till 1990-talet.
Momentum har nyligen flyttat in i större lokaler och genomgått en omfattande förvandling. ”De hade tidigare vinylgolv, men dåvarande vd:n ville ha ett mer naturligt material”, berättar Colin O'Donnell, Director of Business Development Midwest på Spartan Surfaces. ”Jag presenterade härdat trä – Woodura Planks 3.0 – som ett prisvärt, slitstarkt och attraktivt alternativ, och både vd:n och marknadsföringsteamet älskade det.”
Denna förändring ledde till installationen av STEHAG 3.0 i den breda plankstorleken XL. Golvet uppfyller inte bara de praktiska kraven i en välbesökt kommersiell miljö, utan förhöjer även helhetsintrycket med sin naturliga skönhet och hållbarhet.
Inspirerande plats för evenemang
De senaste renoveringarna av THE MART – bland annat en storslagen trappa från 2016 som även fungerar som sittplats – har ytterligare förstärkt byggnadens attraktionskraft. Trappan leder upp till Marshall’s Landing, med några av de bästa vyerna över Chicago River och Wacker Drive.
Det historiska och välbevarade huset är även hem för Nen, ett av de ledande evenemangen inom kommersiell design. Nen fungerar som en mötesplats för hela designbranschen och har till och med ett permanent showroom på tionde våningen i THE MART.
"När Nen-deltagarna går genom utställningslokalen kommer de utan tvekan att uppskatta detaljrikedomen och den harmoniska blandningen av historisk charm och modern funktionalitet", säger Jean Sagmeister, Midwest Commercial Sales, Bjelin.
En kombination av elegans och funktionalitet
Det naturliga träet och den grå tonen i STEHAG 3.0 kompletterar Momentums textilier och väggbeklädnader, vilket skapar en sammanhängande och sofistikerad miljö som överensstämmer med företagets varumärkesidentitet.